Schoolkrant

Al jarenlang heeft onze school een eigen schoolkrant: De Ketter.

De enthousiaste redactie bestaat uit leerlingen en zorgt in elk nummer voor leuke artikelen over het leven op én buiten de school. Ook de bekende rubriek met grappige uitspraken van de docenten mag natuurlijk nooit ontbreken! De Ketter komt op wisselende momenten in het schooljaar uit. Tegenwoordig krijgen de leerlingen de schoolkrant toegestuurd in hun schoolmail, maar ook de papieren exemplaren zijn nog steeds beschikbaar. Nieuwe redactieleden zijn altijd van harte welkom, dus alle leerlingen kunnen zich hiervoor aanmelden!

Onze schoolkrant heeft een jarenlange, rijke traditie, zoals valt te lezen in het onderstaande artikel, geschreven door oud-hoofdredacteurs Clara Oudenaarden en Glenn Zevenbergen:

De Ketter
werd in 1995 opgericht. Al lijkt dat in de ogen van velen misschien al een eeuwigheid geleden, ook voor ‘95 circuleerde er op onze school een schoolkrant. De naam van dit blad was De Mareboe, een woordspeling op de straatnaam Mare waaraan de hoofdingang van de school zich toen bevond.

Wanneer De Mareboe precies is opgericht, is niet bekend. De oudste exemplaren uit het archief dateren van 1980, wanneer hij echter ter ziele ging is wél bekend. Vanaf circa 1991 leek de schoolkrant namelijk een beetje de weg kwijt te zijn en verschenen onder de namen De Tegenligger en Krantje 67 nog enkele losse blaadjes. In 1995 vond er een ‘doorstart’ plaats: De Ketter was dan ook niet een volkomen nieuw fenomeen, maar eerder een voortzetting van De Mareboe. De naam De Ketter is iets waar menigeen zijn vraagtekens bij zet. Voor de precieze verklaring moeten we terug naar wat Machteld Kruidenier, destijds ‘oprichter’ van De Ketter in 1995 over de benaming ‘ketter’ te vertellen had: ‘Johannes Calvijn, de man naar wie onze school vernoemd is, was iemand die anderen aan het denken wilde zetten. (…) Zijn volgelingen kun je als ketters beschouwen: mensen die zich kritisch opstellen tegenover de heersende normen en waarden en een aantal daarvan verwerpen. Een schoolkrant is een blad waarin je kritische stukken mag verwachten over bijvoorbeeld de regels op school, maar ook gewoonten en gebeurtenissen in de wereld om ons heen. Deze combinatie van factoren bracht ons op de naam De Ketter.

Waar De Mareboe nog een weliswaar professionele, maar ouderwets aandoende schoolkrant was, grotendeels met de typemachine getypt of met een pen geschreven, vol met politiek, klassieke muziek en advertenties van Greenpeace, sloeg De Ketter een nieuwe weg in: hij werd op de computer gemaakt met een nieuwe vormgeving en een nieuwe redactie. De eerste jaren was het, net als De Mareboe, een stapel aan elkaar geniete a4’tjes, maar rond 2000 werd overgegaan op een drukker en kwam de schoolkrant voor het eerst uit in ‘boekvorm’ met glanzende kaft.

Iets waarvan in De Ketter van het begin af aan gebruik gemaakt werd, zijn de zogenaamd thema’s. Enkele thema’s door de jaren heen luiden ‘Hollywood’ (2001), ‘bijbaantjes’ (2002), ‘Nederland’ (2001), ‘kerst’, ‘Valentijnsdag’ en ‘zomer’ (praktisch elk jaar) en ‘een schoolkrant om bij weg te dromen...’ (1997). Naast veel wisselende thema’s, was er ook veel variatie in de redactie, steeds sloten nieuwe leerlingen zich aan. Bekende leraren die geholpen hebben met De Ketter zijn meneer Stienstra (betrokken bij de oprichting), mevrouw Stappers (lange, lange tijd) en mevrouw Booman en mevrouw Brummelink.

Natuurlijk probeert een schoolkrant altijd zo origineel mogelijk te zijn. Toch blijkt dit niet altijd mogelijk en ook niet altijd nodig, leerlingen lezen de schoolkrant immers hooguit zes jaar! Artikelen die door de jaren heen steeds weer terugkomen zijn verslagen van het Open Podium en het bezoekje aan de Schreuderschool en interviews met leraren. Ook stripverhalen en zelfs een horoscoop vinden we in de eerste edities al terug. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk echter de Uitspraakselrubriek: vanaf 1995 steevast van de partij en nog altijd onder dezelfde naam.

Tot slot nog enkele leuke feiten:

• In 1997 stond er in De Ketter een interview met Marco Borsato. Hij was toen beginnend artiest met nog maar een paar grote hits.
  • De Ketter heeft maar liefst 2x een nationale prijs behaald: in 1998 was het de op één na beste en rond 2002 zelfs de beste schoolkrant!
  • De Ketter heeft door de jaren heen zes keer een nieuwe vormgeving en logo gekregen.

Schrijf ook mee!

Wil jij jouw bijdrage leveren aan de schoolkrant? Laat je van je journalistieke kant zien! Ben jij de redacteur die we zoeken? Het Zuider Gymnasium heeft én verdient een mooie schoolkrant. We zoeken schrijvers, fotografen, trendwatchers en designers, dus meld je aan bij je leraar Nederlands en laat de persen maar draaien!
  • Privacy-overzicht

Privacy-overzicht

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook-pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.