Ons onderwijs

Bij ons op school is het normaal dat leren leuk is en iedereen zijn best doet. Onze docenten bekijken samen met leerlingen wat hen motiveert en wat hun talenten zijn. Zo kan iedereen een persoonlijk onderwijsprogramma volgen om het beste uit zichzelf te halen.

Gedifferentieerd lesgeven en vakoverstijgende samenwerking zijn dan ook kernbegrippen in ons onderwijs. Manieren waarop onze docenten lesgeven zijn bijvoorbeeld door klassikale instructie, leerlingen te laten samenwerken of hen individueel te laten leren. Daarnaast zetten we onderzoekend leren en ICT in en besteden we veel aandacht aan studievaardigheden.

Een belangrijk deel van de manier waarop wij leerlingen motiveren is het sluiten van een ‘deal in dialoog’: leerlingen mogen hun onderwijsprogramma aanpassen onder gezamenlijk afgesproken voorwaarden. Leerlingen hebben hierin een belangrijke rol en mogen zelf of in overleg met een docent nadenken over een traject dat hen motiveert. Dit werkt als een stimulans en als een beloning voor de leerling.

Een bijzonder onderdeel van dit gepersonaliseerde curriculum is het Traject op Maat (TOM). Kort gezegd is een TOM een individueel project als aanvulling op of in plaats van onderdelen uit het standaard curriculum. Een TOM is niet alleen maar een traject, maar vooral een benaderingswijze binnen ons onderwijs. Door het volgen van een TOM wordt een leerling immers uitgedaagd, ook op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, en wordt tevens de zelfregulerende leerhouding gestimuleerd. Het volgen van een TOM betekent namelijk een groot stuk eigen verantwoordelijkheid. De invulling van het TOM hangt af van de interesses van de leerling en varieert dus enorm. Terwijl de ene leerling Fins leert, onderzoekt een andere de werking van het draaiorgel en gaat een derde leerling aan de slag met creatief tekenen. Ook zijn er leerlingen die voor een bepaald vak versnellen en bezig zijn met de leerstof uit een hoger leerjaar, om zo bijvoorbeeld vervroegd examen te kunnen gaan doen in dat vak. Een langdurige variant van een TOM is deelname aan het Honours Programma van de Gymnasia (HPG). Dit programma komt er in het kort op neer dat een leerling zich gedurende drie jaar met een zelfbedacht project bezighoudt en zich tijdens dat project ontwikkelt op zes competenties (creëren, onderzoeken & kennis vergaren, communiceren, samenwerken & leiding geven, reflecteren en een zesde competentie naar keuze). Leerlingen die het hele HPG met goed gevolg hebben doorlopen, krijgen bij hun gymnasiumdiploma een speciaal Honourspredicaat.

Een TOM kan dus een al bestaand traject zijn of een traject dat in overleg met de leerling ontstaat. Het kan kortweg alle mogelijke vormen aannemen, maar de kern van ieder TOM is dat het voor de leerling motiverend en verrijkend is en dat de afspraken met betrekking tot het traject worden gemaakt door middel van de ‘deal in dialoog’. Dit betekent dat de mentor of leerjaarcoördinator bijvoorbeeld een voorwaarde kan stellen waaraan de leerling moet voldoen voordat met het TOM kan worden gestart. We betrekken de leerlingen en hun ouders actief in deze afspraken. Uiteraard wordt er per leerling goed gekeken of het volgen van een TOM wenselijk en mogelijk is.

Je bent nooit te oud om te leren

Onze docenten bezoeken ook elkaars lessen en overleggen met elkaar over het onderwijs aan getalenteerde leerlingen. Daarnaast bezoeken we ook andere (Begaafdheidsprofiel)scholen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Zo leren we ook van elkaar!
  • Privacy-overzicht

Privacy-overzicht

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook-pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.