We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media aan te bieden en om de toegang tot onze website te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze website met onze partners op het gebied van sociale media en analyse. Onze partners kunnen deze informatie combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld als onderdeel van uw gebruik van de services. U accepteert onze cookies wanneer u klikt op “Accepteren” en deze website blijft gebruiken.

Accepteren Weigeren Privacy verklaring

Trajecten op Maat bij biologie

Leerlingen die op zoek zijn naar meer uitdaging, kunnen die bij het Zuider Gymnasium op allerlei manieren krijgen. Sommigen volgen een versneld programma of doen extra vakken, anderen kiezen voor een Traject op Maat (TOM). Momenteel lopen er diverse Trajecten op Maat bij biologie.

Michael Vermeer, docent biologie, vertelt over zijn ervaringen met het aanbieden van een TOM in zijn lessen:

'Het eerste TOM dat ik in de praktijk heb gezien, kwam voort uit een leerling zelf, zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen. Door het leerroutesysteem dat ik hanteer in mijn lessen, hebben sommige leerlingen een voorsprong op de rest van de klas betreffende de leerstof. Een leerling die al heel ver voorliep met de stof, kwam na de les naar mij toe met het nieuws dat hij de hele les had besteed aan het maken van een model van een plantaardige cel, terwijl dit niet de opdracht was tijdens de les voor hem. Ik vroeg aan hem hoe dit kwam, hij antwoordde ‘gewoon, omdat ik mij verveelde’. 
Deze opmerking deed mij beseffen dat deze leerlingen wat meer uitdaging nodig hebben in de les. Met de handvatten die onze hoogbegaafdheidscoördinatoren hebben aangeboden tijdens de hoogbegaafdheidsmiddag voor docenten van het Zuider Gymnasium ben ik sindsdien aan de slag gegaan met het maken van mijn eigen Trajecten op Maat.
Leerlingen die nu voorlopen met de lesstof, hebben de vrijheid om hun eigen onderwijs in te delen onder begeleiding van mij. Zo heeft een groepje leerlingen een eigen terrarium gebouwd en hebben andere leerlingen een eigen experimentje gemaakt voor het ontleden van een hart in zout water. 
De leerlingen die hier de motivatie voor hebben, vinden het erg fijn dat het op deze manier wordt aangeboden. Sommige leerlingen ervaren de vrijheid die ik hun aanbied nog als lastig, zij willen liever aan de hand van een planner doorwerken met de lesstof. Daarom heb ik ervoor gekozen om de Trajecten op Maat bij biologie alleen aan te bieden voor degenen die willen, zo blijven de leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces!'