Internationalisering

Onze wereld wordt steeds internationaler, want door alle moderne manieren om te reizen en te communiceren krijgen we steeds meer contact met andere landen en culturen. We vinden het als school belangrijk om je hier goed in te begeleiden.

Daarom leer je op het Zuider Gymnasium sowieso een heleboel vreemde talen: Frans en Duits volg je in elk geval t/m klas 3 en in Engels doe je eindexamen. Bij deze vakken leer je behalve de taal zelf natuurlijk ook veel over de landen waar deze talen worden gesproken. Bij het vak Engels mailen onze leerlingen zelfs met leerlingen uit Amerika: een perfecte manier om je Engels te verbeteren én om nieuwe mensen uit een ander land te leren kennen!

Als je wilt, kun je ook extra lessen volgen in Engels (Cambridge), Frans (Delf) en Duits (Goethe). Deze lessen leiden op voor internationaal erkende diploma’s waar je je hele leven voordeel van hebt, bijvoorbeeld bij het zoeken van een baan in het binnen- of buitenland.

Maar er is natuurlijk niet alleen in de lessen aandacht voor internationalisering, want we gaan ook vaak voor één of meer dagen naar het buitenland: in de tweede klas maak je eendaagse excursies naar Lille (Frankrijk) en Xanten (Duitsland) en in de derde ga je een dag naar Ieper in België. In de bovenbouw zijn er reizen naar Griekenland en Rome. Op zo’n reis kun je je talenkennis in de praktijk brengen en hoewel er in Italië en Griekenland nu geen Latijn en oud-Grieks meer wordt gesproken, zie je in deze landen alles uit de lessen klassieke talen in het echt. Tijdens de reizen doe je bovendien samen met je klasgenoten ervaringen en herinneringen op die je je hele leven zullen bijblijven!

Bijzonder zijn ook onze uitwisselingsprogramma's met scholen in Duitsland en Turkije. Elk schooljaar gaan onze leerlingen hiervoor op reis naar het buitenland en ontvangen we de Duitse en Turkse scholieren bij ons op bezoek in Rotterdam. Dit programma richt zich niet alleen op het leren kennen van nieuwe landen, culturen en vrienden, maar ook op het ervaren van vergelijkbare, maar toch heel verschillende scholen.

Wanneer je bij ons op school zit, doe je in klas 1 mee aan onze jaarlijkse sponsorloop, waarvan de opbrengst naar een internationaal goed doel gaat. Voorafgaand aan deze sponsorloop krijg je op school uitgelegd welk goed doel is gekozen en wat voor werk dit doel precies doet. Een paar jaar geleden steunden we zo de Leprastichting en een groep leerlingen heeft toen een reis naar Vietnam gemaakt om daar vrijwilligerswerk te doen in een lepradorp. Ook steunen we graag de 'Kakandeh Child Care Foundation' die is opgezet door een van onze eigen wiskundedocenten. Deze foundation helpt een groep weeskinderen uit het dorp Kakande in het arme Sierra Leone.

'Quaevis terra patria'

Deze spreuk van onze stadsgenoot Erasmus betekent: 'Heel de wereld is mijn vaderland'. Wat we doen en laten en waarvoor we kiezen, houdt niet op bij onze landsgrenzen. We zijn wereldburgers en hebben de hele wereld als vaderland!
  • Privacy-overzicht

Privacy-overzicht

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook-pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.